Thursday, June 28, 2012

Persahabatan yang Murni

Assalamualaikum...

Dalam menjalin sebuah persahabatan yang murni dan abad ini amat memerlukan pengorbanan yang besar. Bila kita berkenalan dengan seseorang dan kita suka padanya makan kita pasti mahu menjalin ikatan persahabatan yang kekal lama dengannya.Namun banyak dugaan dan rintangan yang akan mengiringi persahabatan itu sehinggakan ia bole memusnahkan sebuah erti persahabatan.tiba-tiba dya teringat zaman2 sekolah yang sangat besh ! Kenangan yang tidak dapat dilupakan :)

Paling penting :-
1)Kita hendaklah sentiasa mempamerkan keperibadian seorang muslim dalam setiap pergaulan kerana ia merupakan aset penting bagi kejayaan diri serta organisasi yang dipimpin.

2) Tutur kata yang baik dan dipenuhi dengan unsur-unsur keikhlasan akan memberikan motivasi paling berkesan kepada setiap individu dalam masyarakat sekeliling sehingga membentuk kualiti ummah yang terbaik serta contoh kepada orang lain.

3) Jika kita mahu dihormati maka kita terlebih dahulu menghormati orang lain sama ada dengan mengucapkan salam, bersikap peramah dan mengutamakan keperluanya.Yang ini dya de tau ! series..larikkkk!!!.Dari ini akan menerbitkan perasaan hormat orang itu terhadap kita dan setersunya menimbulkan rasa kasih dan sayang antara satu sama lain.



Ingatan : Sahabat yang soleh itu ibarat penjual minyak wangi, bila engkau tidak mendapat minyak wangi darinya, maka engkau mendapat bau harumnya, Dan sahabat yang jahat itu maka engkau akan terkena asapnya.


Terima kasih sudi baca !!!

3 comments: