Friday, June 8, 2012

Berdosa Besar Mengasari Orang Tua

Assalamualaikum...

Bakal menjadi raja sehari beberapa bulan lagi.dya amat sedih untuk melaluinya.Dah bertahun dya tinggal denganmak.Bila sudah menjadi status isteri semuanya akan berubah.   

Kehidupan,situasi,pola pemakanan..semuanya akan berubah..sob.sob.sob..seriusss. :)
i lappppp u mak! cantik kan msa ni (masuk bakul angkat sendiri hahaha)
Sekarang masa susah mak lah tempat kita mengadu..lagi2 tentang $$$..mak akan settle.Tapi akan datang..mak lagi ke??tidak kan??Jadi.hargai lah serorang mak yang melahirkan kita dari kecik.bersekolah.makan.minum.dan sebagainya.Mesti SAYANG mak selalu.Semuanya mak yang jaga ..wa.wa.wa.wa..Jangan membenci,jangan mengasari walaupun satu perkataan (Ahh,Ciss,Huh) Dalam naluri sekarang Dya tidak boleh tak ada mak !! Mak lah segalanya !!!

Nota :
Perbuatan memukul nenek, hukumnya berdosa besar sama seperti mengasari dan menderhaka ibu bapa kurang didikan yang sempurna daripada awal pembesaran anak punca utama berlakunya kejadian seperti itu sedangkan warga emas, apatah lagi darah daging sendiri sepatutnya dihormati, disayangi dan dilindungi. Anak-anak perlu muhasabah diri sehingga tercetusnya pergaduhan. Ini berlaku mungkin disebabkan kurang atau tiada aktiviti keislaman dalam sesebuah keluarga.
 
Akibat didikan yang salah daripada kedua-dua orang tua serta pergaulan yang tidak sihat sehingga mendorongnya bertindak kasar atau mungkin juga dalam keadaan tidak normal iaitu rohaninya sakit seperti mengalami masalah mental atau masalah ketagihan di luar kawalan.

Seharusnya ibu bapa memperbanyakkan bacaan al-Quran, solat sunat dan hajat, mengadakan majlis kesyukuran di rumah serta kurangkan menonton televisyen dan melayari internet.

p/s :Pada pendapat dya..menonton tibi dan melayari internet bole asalkan berjaga2 dan berbatas..sebab sekarang dunia IT..banyak perkara berlaku semuanya di internet..ada positif dan ada negatif nya..Jadi2 sama2 membanteras jenayah !!! Janji Ditepati ..yeahhh..

Terima kasih sudi baca !!!

No comments:

Post a Comment