Wednesday, July 8, 2015

Buat Pizza Roti Gardenia jeee..

Assalamualaikum.

Dah berapa hari aku tengok roti gardenia tu dekat rumah tak berusik langsung.Lagipun bulan puasa siapalah ada nafsu tekak nak makan roti kan.Paling tidak pun orang berpuasa nak makan ayam percik, murtabak, roti jala air kathira, air tembikai.Alamak ngeces aku sekejap dengar makanan minuman nih.Bulan puasa nih nampak setitik air keluar pun rasa nikmat.Haah tu lah baru nama nya puasa.Menahan diri dari makan dan minum.

Aku pun ambik ipad cari lah resepi paling mudah dan senang untuk roti gardenia nih.Dan aku pun nak pastikan barang dalam peti ais tu cukup ker ta.Google pun google nampak lah resepi mudah dan senang untuk roti di tukar menjadi pizza.Dalam hati emmm cam senang je.

Meh teman aku cari barang dalam peti ais yang bole campurkan dengan pizza aku nanti.

Semua ada kecuali mozzarella yang tak ada.Cepat-cepat aku pergi beli dekat supermarket nak masak pizza roti untuk berbuka petang tue.Letak mozzarella lebih baru lah sedap pizza korang nanti.


Untuk bahan beku sosej ayam dengan jejari ketam aku rebus sekejap dulu.


Sementara menunggu sosej ayam dengan jejari ketam tue siap direbus korang bole lah poton dadu lada benggala,cendaawan dalam tin hiris nipis-nipis,bawang holland potong dadu jugak.


Dah siap semua aktivit memotong, masuk kan lah pada setiap bekas senang nanti nak susun pizza korang nanti.


Aku guna tomato puree untuk sapuan yang pertama.Nak lebih baik renjiskan air pada roti biar dia ada lembut sikit.


Kimball Tomato Puree sapu macam nih je.Macam korang sapu jem dekat roti tue.


Kemudian bole letakkan cheese sekeping demi sekeping.Aku guna periuk ajaib je.Masak lebih kurang 10-15minit je.Mudah kan?


Ruang periuk ajaib bole muat empat keping.Pertama kali aku buat dalam 8 keping.Licin tau !Suami siap tambah 2 keping.Puji sedap lah.Mana dapat resepi lah.

Susun ikut korang punya suka nak bubuh mana satu.Last sekali baru lah taburkan mozzarella.Mozzarella yang buat pizza korang sedap tau.


Masak dalam 10-15 minit je.Jangan lelama kang hitam kepingan bawah roti tue.Hangus !!Api gas kena lah paling kecil sekali tau !


Ini lah nama saya iaitu Pizza Gardenia Sempoi.Hihiihi

Selamat mencuba kawan-kawan !!

Terima kasih sudi baca *_*

2 comments:

  1. ni yg bt hati berkobar2 nk cube jgk nih... tq dik oi share resepi mudah ini

    ReplyDelete