Friday, October 9, 2015

Bila Anak Kemaruk Youtube

Assalamualaikum.

Amai ketagih tengok Youtube!! Macam mana nih?Risau sangat !

Jangan terkeut, kanak-kanak kini bukanlah seperti zaman dahulu yang suka bermain di luar.Jadi bagaimana untuk menangani perkara ini.


Kalau tengok ipad orang pertama dia cari gambar dekat situ ayah !!! ayah!!! kalau time makan pun panggil ayah akannn!! ayahh aakann!! lagi 2 minggu besday minah nih macam-macam dah prepare tau manje :) 


1. Tonton bersama anak.
Hal yang paling mudah yang boleh dilakukan adalah menonton video bersama anak.Ini juga menjadi waktu yang tepat untuk berdiskusi bersama anak.Tanyakan hal-hal yang ingin mereka pelajari.Jika anak masih kecil,bantulah memasukkan kata kunci yang tepat.Kegiatan ini juga akan membantu si kecil unutk memilih tontonan yang mereka pilij.Jika anak memiliki youtube kegemaran mereka kenali personaliti tersebut.

2.Tonton sendiri.
Jika anak tidak mahu ditemani ketika menonton video, anda mungkin boleh membiarkan dia menontonnya sendiri.Tanyakan nama pembuat video cari dan tonton sendiri.Apa yang boleh anda lakukan?Anda boleh memberi nasihat setelah menontonnya seperti nasihat tentang teknik bahan mahupun isi pembelajarnnya.

3. Jadilah detektif handal.
Kadang-kadang anak menonton secara diam-diam.Meskipun anda menghargai privasi anak anda harus tetap memeriksa apa yang mereka tonton.Lihat watch history atau rekomendasi video.Bila history telah dihapus anak benarkah ia menonton video untuk belajar?Atau ...jangan-jangan mereka menonton yang lain?

4.Subscribe.
Ajak anak mendaftar ke channel video kesukaannya.Dengan begitu dia tidak perlu mencari-cari lagi channel tersebut ketika ingin memonton.Dengan ini kita juga akan mendapat pemberitahuan ketika ada video baru tiba.



Manje kalau tengok youtube upin ipin kawan dia.Satu hari tak tengok tak sah.Satu hari boleh ulang 2 3 kali.Aku pun naik jemu.Kalau dah bosan upin ipin tukar cartton Robocar Poli.Itu je lah cartoon yang dia suka tengok dekat ipad.Hrmmmmmm...




No comments:

Post a Comment