Tuesday, August 14, 2012

Persiapan raya : Perabis duit atau buat duit????

Assalamualaikum...

Hari ini sudah masuk hari ke 25 puasa.Tinggal beberapa hari lagi akan menyambut hari raya.Tapi bagaimana dengan puasa korang pulak??Ibadah pulak macam mana?Ada peningkatan ke?Atau sama saja macam hari-hari biasa?

Amat lah rugi kalau kita tak mengambil peluang melipat gandakan ibadah kita dalam bulan Ramadan ini.Sebab Allah dan berjanji pahala bagi setiap amalan kita dalam bulan Ramadan akan digandakan sehingga berlipat kali ganda.Kalau kita nilaikan pahala tu macam duit, ianya boleh menjadi RM100 setiap amalan.Bukankah untung besar nama nya tu??Tidakkan rugi kalau kita tak berebut peluang ini???

OK, itu pun satu perkara.Lagi satu perkara ialah mengenai persiapan untuk hari raya.Dya pun tahu walaupun kita berpuasa belum sampai 10 hari lagik, tapi ramai diantara kita dan pun bersiap-siap untuk berhari raya.Malah ada kawan-kawan dya yang sudah menempah baju raya sebulan sebelum berpuasa.Alhamdulilah dya hanya dua pasang je tahun ini.Satu kaler bersama en.tunang dan lagik satu bersama famili tersayang.Dan aada juga yang mula mempromosikan kuih raya sebelum puasa lagi.

Sebut hari raya mahu tak mahu kita memang nak kena pakai banyak duit.Budget bila tiba hari raya memang akan bertambah berbanding hari-hari biasa.Yer la nak kena beli baju raya la.kuih raya la.langsir baru untuk rumah dan sebagainya.Duit raya untuk anak-anak sedara pun kena sediakan.Bagi yang merantau kena fikir pasal perbelanjaan balik kampung pula.Duit minyak la,duit tol la dan macam-macam lagi lah.Pendek kata semua tu memerlukan duit belanja.Pokoknya adakah korang dah bsedia dengan semua ini???Dah bersedia dari sudut kewangan??Dya pasti akan menjadi masalah yang membelenggu pemikiran korang semua kan?
Kalau ada perasan orang yang buat duit di hari raya adalah orang-orang yang bijak mengambil kesempatan.Maksud dya dari segi positif.Kebanyakan mereka yang berniaga di bulan Ramadan ini akan dapat banyak keuntungan.

Perbelanjaan semuanya bergantung pada diri sendiri untuk mengurangkan atau menambahkan atau mempokaikan poket di hujung bulan nanti (hujung bulan ini negara kita merdeka lagikkkkk!!!!!)


aktivti di hujung minggu semalam - mengecat bilik..kaler pink gitu.malam tadi baru siap cat satu bilik.sok dya letak pic kesiapan nya iyer.. :)


Terima kasih sudi baca!!!








2 comments:

  1. musim2 raya ni memang budget mesti berlebih-lebih..dn cuma control..tetap terover juga..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tue kak.walhal dh bajet2 ni but ttp terover kn..

      Delete