Thursday, November 15, 2012

Hari ni tahun baru islam..1434 Hijrah

Assalamualaikum♥♥♥

Walaupun sudah beberapa hari, dya tak menulis entry.Ini pun gara2 line internet down beberapa hari di opis.Harap maaf iyer..segala2 ulasan yang cute muit itu,malam nanti dya akan balas iyer.tapi itu semua tak memutuskan semangat dya nak tulis entry hari tahun yang merupakan tahun baru islam pada hari ini.yiessss !!!

Salam 1 Muharam untuk semua kawan2 di blogger.. ^^

TAKWIM Tahun Baru Islam 1434 Hijrah mula dibuka hari ini. Ia sesungguhnya diharapkan mampu membawa sejuta rahmat kepada seluruh umat Nabi Muhammad SAW tidak kira di mana berada di muka bumi ini.

Tahun Baru Islam juga detik penting bagi mengenang penghijrahan Rasulullah SAW dari Kota Makkah ke Madinah pada 622 Masihi yang berlaku pada 1 Muharam.
Bagaimanapun, masih ramai umat Islam hari ini kurang mengambil berat pengertian Awal Muharam atau disebut sebagai Maal Hijrah. Mereka lebih gemar meraikan detik 1 Januari setiap tahun dan menganggap 1 Muharam tidak lebih daripada cuti umum semata-mata.

Apa yang seharusnya difahami, Maal Hijrah sebenarnya menjadi suatu bibit penghijrahan yang besar kepada semua umat Islam menuju kebaikan.

Hijrah menurut pengertian umum adalah meninggalkan larangan Allah SWT dan melaksanakan segala perintah-Nya. Bagaimanapun, dalam pengertian yang lebih luas, ia juga membawa maksud keluar daripada medan perjuangan yang sempit ke gelanggang yang lebih luas.

Perjuangan yang dilakukan dengan penuh ikhlas sambil mendapat restu orang tua adalah yang terbaik bagi kehidupan masing-masing.. 


Cakap-cakap : Semalam dya one day tak masuk opis.hantar emak pergi klinik,mak dya tak beberapa sihat..dya thu dia merindui nya anak nye ini.seriues !! walaupun baru dua bulan dya tak tinggal serumah..tapi naluri dya seolah2 mengerti ape yang mak rasakan.Korang doa2 mak dya semakin sihat iyer.. :(


Terima kasih sudi baca !!!

1 comment: