Thursday, November 15, 2012

15 makanan terbaik dalam diet seharian..

Assalamualaikum♥♥♥

Dalam pemakanan seharian,banyak benda yang kita makan tanpa sedari yang bole memontelkan badan dari yang kurus terus bOmmm !!! Seriesly,dya sejak dah kawin nih..makan kuat,pantang orang makan sikit,mula lah nak mengecek..dah tue..tak cukup..suwoh en.somi pergi beli..hahahahaha..Tanda nya hati senang..x payah nak fikir en.somi kat mane.dengan siapa keluar rumah..semuanye sudah terjawab sudah..hihihihi..
Semalam dya makan durian satu bijik.Ya Allah sedap nye...mengidam ke??tak lah..cume teringin nak makan..dya dah lama tak makan?nak tahu mengapa??tiga tahun lepas melantak durian sampai demam teruk..terus resign tak makan lagik dah..baru semalam dapat makan semula..

Pas ni nak search CREPE DURIAN pulak??Siapa2 de tahu sape de jual CREPE DURIAN ni.kalau bole sekitar Batu Pahat dah ler..kalau pos laju..bole ke???wink ! wink ! wink ! Kalau ada bagitahu iyer kawan2..^^

Dah2 tak payah nak melalut cete durian... meh..sharing makanan terbaik dalam diet kita seharian .. lagi baik kan?

Avokado yang mempunyai serat yang tinggi dan lemak tak tepu yang membantu untuk mengurangkan kolesterol. Gunakan di tempat mentega dalam sandwic.

Blueberry adalah salah satu anti-oksida buah-buahan. Mereka boleh menawarkan perlindungan terhadap beberapa jenis kanser dan penyakit jantung. Tambahkan pada yogurt dan bijirin.

Hidangan kacang mentega yuran hampir lemak dan dibungkus dengan serat menggalakkan kesihatan penghadaman. Hanya tiga tablespoonscount sebagai salah satu daripada tujuh hari.

Cashews adalah penuh dengan lemak yang baik, serat, vitamin E, vitamin B dan folat. Besar untuk memuaskan kelaparan, mereka boleh membantu dengan penurunan berat badan sebagai sebahagian daripada diet yang seimbang.

Ayam adalah sumber yang baik daripada semua asid amino, termasuk tyrosine, yang membantu meningkatkan kecerdasan mental, dan niasin, untuk meningkatkan tahap tenaga. Pilih ayam tanpa lemak untuk manfaat kesihatan yang paling.

Bawang putih adalah kaya dengan allicin, anti-oksidan yang boleh membantu mengurangkan risiko kanser. Bole dipanggang dan disapu pada roti.

Halia boleh membantu melegakan artritis dan menyertai kesakitan, dan anti-oksidan membantu melindungi terhadap penyakit jantung dan beberapa jenis kanser. Lazat dalam kacau-kentang goreng.

Nectarines kawasan sumber kalium yang baik, yang merendahkan tekanan darah, supaya mereka boleh melindungi terhadap strok. Keping dan menambah bijirin atau salad.

Oat boleh mengurangkan risiko penyakit kencing manis Jenis 2 apabila dimakan secara teratur. Sebagai sebahagian daripada diet yang rendah lemak, mereka juga boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.

Minyak zaitun adalah tunjang diet Mediterranean, yang pengikut menikmati kesihatan yang lebih baik dan hidup lebih lama daripada mereka yang mengikuti diet berasaskan daging yang lebih.

Lada merah adalah sumber yang baik vitamin C - hanya setengah capsicum merah segar akan memberikan anda jumlah harian vitamin C keperluan! Snek pada jalur mentah atau menambah untuk kacau goreng.


Daging merah adalah sumber utama haem besi, yang adalah penting untuk darah yang sihat, dan zink untuk meningkatkan sistem imun.


Seafood mengandungi imun-merangsang zink dan selenium anti-oksidan, yang membantu melindungi daripada penyakit jantung. Kaya dengan iodin untuk metabolisme yang sihat.

Jagung manis mendapat warna itsyellow dari kandungan lutein, yang boleh membantu melindungi mata daripada yang berkaitan dengan usia.

Tuna dipenuhi dengan lemak omega-3, yang terbukti untuk membantu melindungi terhadap penyakit jantung dan baik untuk kesihatan sendi dan otak, dan vitamin D dan B12, untuk melawan keletihan.


Cukup sampai sini dulu dya sharing tau !!!

Cakap-cakap: Tetiba nak makan cheeze keping dengan roti pulak??diet terbaik tak?lalalalala -_-

Terima kasih sudi baca..

14 comments:

  1. arghhh bab diet ni. hari-hari rancang, buatnya idak. hehehe :)

    ReplyDelete
  2. senang hati tu sebab tu makan banyak:)

    ReplyDelete
  3. makanan yg baik x semua sedap hihi

    ReplyDelete
  4. perkongsian yg baik dik...

    *heheh jwb nyer kene belajar bt sndiri crepe durian tuh dik

    ReplyDelete
  5. mahalnya makanan nak sihat kan..hahaha..

    avocado dekat lima hengget kot sebiji,
    cashew nut, tuna, blueberry, olive oil..

    akak makan bawang putih je la..hahaha..

    ReplyDelete
  6. cheeze pon bagus laaaaa..hehe..ko tu tak yah diet dah wei..slim sangat dah

    ReplyDelete
  7. avokado sedap sangat kalau campur dgn susu pekat...hihi

    ReplyDelete
  8. salam kenal dik
    TQ sharing ..
    memang semua makanan nie berkhasiat !

    ReplyDelete
  9. Ada2.... Baca post kite yg baru ni.. Boleh beli durian crepe kt bp..tp pickup sndr..hehe.. Ambik kat esso yg dekat bpmall tu..tak pun rumah mak kakak tu..s

    ReplyDelete
  10. yupp kena amalkan diet yg betul.. bukan diet nk kurus but diet utk jd lebih sihat.. ;)

    ReplyDelete
  11. SEMUA MAKANAN DIATAS PERNAH KAK BUI MAKAN..HEHE

    ReplyDelete