Tuesday, August 30, 2016

Penduduk Johor Paling Berisiko

Assalamualaikum.
KUALA LUMPUR – Rakyat Malaysia disaran mengelak daripada mengunjungi Si­ngapura ketika ini ekoran negara jiran itu sedang dilanda wabak Zika dengan 41 orang sudah di­sahkan dijangkiti virus tersebut.
Menurut Pakar Perunding Perubatan Hospital Pakar Salam Senawang, Datuk Seri Dr. Zulkornain Ahmad (gambar kecil), bukan sahaja rakyat Malaysia dinasihatkan tidak pergi ke negara tersebut, malah penduduk republik itu juga tidak digalakkan memasuki negara ini secara terlalu kerap.
Beliau berkata, Zika yang me­ngancam banyak negara di dunia kini tidak mustahil akan melanda Malaysia kerana virus berbahaya itu sangat mudah berjangkit melalui gigitan nyamuk Aedes, hubungan seks, ibu mengandung dan juga pemindahan darah.
“Seseorang selalunya tidak sedar dia telah digigit nyamuk pembawa virus tersebut kerana proses pengeraman hanya akan berlaku dalam tempoh seminggu selepas dia dijangkiti.
“Ini bermakna rakyat Malaysia yang berkunjung ke negara lain dan pulang semula ke negara ini dalam tempoh seminggu akan terlepas daripada saringan virus Zika di pintu masuk negara seterusnya menyebabkan penyakit itu mampu menular di negara ini,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.


Terima kasih sudi baca !!!


4 comments:

  1. seramnya lahai... dhla ramai org johor keje kt sporee

    ReplyDelete
  2. Seram! Moga kita semua dijauhkan daripada virus ni..

    ReplyDelete
  3. semoga Allah melindungi kite semua...amin...[dah la baru gi singapore]

    ReplyDelete
  4. dah sampai kl pon kan. serammm :(

    ReplyDelete