Tuesday, March 20, 2012

Kenapa Aku Diuji?

Salam,

Apabila diuji,kita barangkali akan ditimpa dua situasi sama ada tambah semangat atau hilang semangat..
Hadis Rasulullah s.a.w yang bersabda bermaksud :"Amat menakjubkan sikap orang mukmin yang sentiasa memandang baik terhadap segala sesuatu di sekelilingya.Apabila seseorang mukmin itu beroleh kebaikan, dia terus memuji dan bersyukur kepada allah.Jika dia ditimpa keburukan, maka dia pun memuji Allah dan bersabar menghadapinya dna ini pun baik baginya.Setiap orang mukmin akan diberi pahala atas setiap amalan yang dilakukannya sehingga diberikan pahala terhadap makanan yang disuapkan ke dalam mulut isterinya."

KENAPA AKU DIUJI???
Apabila manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan :"Kami telah beriman,sedang mereka tidak diuji lagi dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 sebelum mereka,maka Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesunguhnya dia mengetahui orang yang dusta surah Al-Ankabut ayat 2~3".

KENAPA AKU TDAK MENDAPAT APA YG AKU IDAM2KAN?
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu,Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahu.Surah Al-Baqarah ayat 216".

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..Surah Al-Bagarah ayat 286.

RASA KECEWA?
Janganlah kamu bersikap lemah,dan janganlah kamu bersedih hati apahal kamulah orang2 yang tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Orang2 yang beriman, bersabarlah, kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap diperbatasan negerimu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung ~ Surah Al-Imran ayat 200.Jadikan lah sabar dan solat sebagai penolonganmu,dan sesungguhnya yang sedemikian itu sungguh berat kecuali bagi orang2 yang khusyu ~Surah Al-Baqarah ayat 45.

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. ~ Surah Al-Taubah ayat 111.

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Cukuplah Allah bagiku tidak ada lain selain dia.Hanya lepadanya aku bertawakal ~ Surah Al-Taubah ayat 129.

AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!!!
dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kamu yang kafir.~ Surah Yusuf ayat 87.

Amin...

No comments:

Post a Comment